Student beeldhouwkunst Bruno Hardt (en heden leraar Vrije Grafiek) geselecteerd voor Grote Prijs Ernest Albert 2014.

Anton Cotteleer is Laureaat van de Prijs voor Beeldhouwkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert 2014.

Anton Cotteleer














Eervolle vermelding voor Renato Nicolodi.

Renato Nicolodi













Sculpturen van 15 geselecteerde kunstenaars tot en met 1 juni 2014 tentoongesteld in De Garage, Mechelen.
De Tweejaarlijkse Grote Prijs Ernest Albert, genoemd naar en georganiseerd ter nagedachtenis van deze begenadigde kunstschilder en voormalig directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen, én mogelijk gemaakt door een aanzienlijk legaat van zijn weduwe Mevrouw Marcelle Breugelmans, kent al een lange traditie, maar is dit jaar toe aan de 2de editie “nieuwe stijl”.
Met een aangepast reglement en een nieuwe en breed gedragen dynamiek binnen het Comité Ernest Albert, was de Grote Prijs Ernest Albert, voorbehouden voor de discipline Schilderkunst, twee jaar geleden een zeer groot succes! Voor de huidige editie – voorbehouden voor de discipline Beeldhouwkunst – werd verder gewerkt op hetzelfde élan. Opnieuw met groot succes. En dit zowel op het vlak van het aantal inzendingen, als de kwaliteit van de uiteindelijke selectie.
Met 7500 euro voor de laureaat is de “Prijs voor Beeldhouwkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert” één van de belangrijkste kunstprijzen in België. De kunstprijs staat open voor alle professionele beeldende kunstenaars die geboren, woonachtig, gestudeerd hebben of werken in België.
Een jury samengesteld uit Sofie Muller, Mariette Teugels, Marc Bourgeois, Bart’d Eyckermans en Koen Leemans, onder het voorzitterschap van Hans Martens, directeur van de Academie, beoordeelde meer dan 70 inzendingen. Na een ernstige deliberatie in een eerste juryronde werden uiteindelijk 15 kunstenaars uitgenodigd om hun werk tentoon te stellen in De Garage, Ruimte voor Actuele Kunst te Mechelen.
Het aantal geselecteerden duidt al op de bijzondere kwaliteit die bij de deelnemers aanwezig was. De jury hield ook rekening met de specifieke situatie van De Garage. Door de verbouwing en nieuwbouw van Figurentheater De Maan is de tentoonstellingsruimte tijdelijk beperkt in volume. Het was dan ook geen sinecure om de diverse werken bij elkaar te brengen. Dit had ook voor gevolg dat kunstenaars met te expansieve voorstellen (zoals ruimtevullende installaties of in situ-werken), helaas niet weerhouden konden worden.
Bij de selectie werd ook rekening gehouden met de wens van de gulle schenkster van de prijs Ernest Albert dat de werken (bij voorkeur) figuratief moeten zijn. De jury heeft hier echter ook de vrijheid genomen om dit (door sommigen gecontesteerde begrip) ruim te interpreteren en ook “concrete” beeldhouwkunst als figuratief te beschouwen.
De uiteindelijke selectie van 15 kunstenaars toont boeiende en diverse benaderingen van beeldhouwkunst. De kunstenaars vertegenwoordigen bovendien verschillende generaties: gaande van een oudere generatie met reeds een bijzondere staat van dienst zoals Paul Gees, Luk Van Soom en Ludwig Vandevelde tot prille dertigers zoals Athar Jaber, Maria Kley en Takahiro Kudo. Die laatste drie geven zelfs ook nog een internationaal karakter aan deze wedstrijd. Samen met Caroline Coolen, Anton Cotteleer, Bart Decq, Maen Florin, Bruno Hardt, Renato Nicolodi, Guy Timmerman, John Van Oers en Robin Vermeersch bieden zij een bijzondere staalkaart van de hedendaagse beeldhouwkunst in Vlaanderen.
Waar de ene kunstenaar verder werkt op de lange traditie van het monumentale beeld in hout, marmer of kunststof, experimenteert de andere kunstenaar met onconventionele materialen zoals bevroren melk (het werk van Kudo) of polyurethaanschuim (het werk van Maria Kley). En naast de immer inspirerende menselijke figuur (Vandevelde, Florin, Van Soom, Coolen, Jaber, Cotteleer, Hardt), vormen ook architecturale elementen een interessant uitgangspunt (bijvoorbeeld bij de werken van Nicolodi, Van Oers, Decq en Gees).
De diversiteit is zeer typerend voor de hybride wereld waarin we leven. Traditie en verleden gaan vaak hand in hand met vernieuwing en toekomst. Binnen een dergelijk uitgebreid pallet is het dan ook aan de toeschouwer om autonome keuzes te maken. Ieder kunstwerk, ieder beeldhouwwerk nodigt u telkens opnieuw uit om bevraagd te worden, aandachtig bekeken te worden, voelen met de ogen, verwerking met de geest en associaties in gang te zetten met het eigen artistieke en intermenselijke referentiekader.
Voor de uiteindelijke keuze van een laureaat heeft de jury niet enkel gekeken naar de werken die in de tentoonstelling te zien zijn, maar heeft men ook rekening gehouden met de ingediende portfolio en het parcours dat de kunstenaars reeds hebben afgelegd en de plaats die ze innemen in het hedendaagse kunstenveld. Uiteindelijk is de jury na een boeiende discussie en het afwegen van verscheidene criteria tot een unaniem besluit gekomen.
Laureaat van de Prijs voor Beeldhouwkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert 2014, en winnaar van een bedrag van 7500 euro is Anton Cotteleer.
Anton Cotteleer (°1974, Kapellen – leeft en werkt in Kalmthout) studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen, werd in 2000 laureaat van het HISK – Hoger Instituut voor Schone Kunsten en wordt gerepresenteerd door galerie mariondecannière, Antwerpen.
Het werk van de laureat kon de jury al sterk boeien in de eerste ronde en bevestigde wanneer men het ook in de tentoonstellingsruimte ontdekte. Bij Anton Cotteleer gaan het klassieke en het hedendaagse een verrijkend huwelijk aan. Antieke beeldhouwkunst uit diverse periodes schemert door in het beeldenvocabularium van deze kunstenaar. Maar de uiteindelijke configuratie is het resultaat van een bevlogen verbeelding (waar soms letterlijk en figuurlijk ‘een hoek af is’) en een groot gevoel voor materialen en picturaliteit. Anton Cotteleer combineert menselijke en dierlijke vormen met dagelijkse objecten zoals een tafel, een krukje of een deken. De vilten poederachtige huid van de sculpturen is van een geraffineerde schoonheid en geeft de beelden een tijdloos en monumentaal karakter.
Gelet op de eerder aangehaalde hoge kwaliteit van de inzendingen, heeft de jury, naast de eerste prijs, ook een eervolle vermelding toegekend aan Renato Nicolodi.
Renato Nicolodi (°1980, Anderlecht – Leeft en werkt in Borchtlombeek) studeerde Beeldende Kunsten aan Sint-Lukas Brussel en de Accademia di belli Arti di Roma, werd in 2007 laureaat van het HISK – Hoger Instituut voor Schone Kunsten en wordt gerepresenteerd door Galerie Van De Weghe, Antwerpen en Galerie Ron Mandos, Amsterdam.
Er is slechts één werk van hem opgenomen in de tentoonstelling, maar in zijn eenvoud overtuigt het onmiddellijk. Monumentaliteit is het trefwoord dat het best past bij dit werk. Renato Nicolodi staat ook bekend voor de uitvoering van zijn werk op architecturale schaal en dit zowel in binnen- als buitenland. Zijn constructies zijn monumenten voor de herinnering en refereren zowel aan het antieke verleden, als aan een toekomstig science fiction.
In De Garage kan de bezoeker zelf de catalogus samenstellen. Van iedere geselecteerde kunstenaar werd een postkaart gedrukt. Samen met de uitnodigingskaart en een zaaltekst vormen die postkaarten de catalogus bij de tentoonstelling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Willy Van Den Dorpe

Uitslagen jury Beeldhouwen en ruimtelijke kunst, juni 2023

Peter Hauwaert