Georges Minne / Nick Ervinck
Tentoonstelling Georges Minne en Nick
Ervinck in
Museum Beelden aan Zee Den Haag (NL)
Exposition Georges Minne et Nick Ervinck au
Exposition Georges Minne et Nick Ervinck au
Musée ‘Beelden aan Zee’ Den Haag (Hollande)
Van
12 februari tot en met 1 juni 2014 presenteert het Haagse museum Beelden aan Zee
in de Kleine Zaal recent werk van Nick Ervinck. De gekleurde, opvallende
sculpturen van de jonge Belgische kunstenaar staan er naast ingetogen beelden
van zijn landgenoot en voorganger George Minne.
George
Minne (1866-1941) was actief sinds de jaren tachtig van de negentiende eeuw. De
Gentse beeldhouwer was bevriend met de symbolistische schrijver en
Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck.
De link met
George Minne (1866-1941) is op het eerste gezicht vergezocht. Bij nadere
beschouwing hebben de Belgische kunstenaars echter vele vormovereenkomsten. De
vreemde houdingen van Minnes jongenslichamen lijken al net zo plantaardig als
de kronkels in sommige van Ervincks beelden. De botachtige kwabben,
uitsteeksels en oppervlaktes bepalen de vorm van de mensfiguren van Minne net
zoveel als de groeisels van Ervinck. De hybride, samengesmolten associaties bij
Minne bepalen ook de vormen bij bepaalde sculpturen van Ervinck. Info:
Van 12 februari tot en met 1 juni 2014
Het symbolisme, waarin de verbeelding, fantasie en intuïtie centraal staan, was ook een grote inspiratie bij Minnes vroege en beste beeldhouwwerk. De Vlaamse meester maakte in deze periode schuldgevoelige knapenbeelden en androgynen. De Middeleeuwse beeldhouwkunst, het onbestemde fin de siècle-gevoel en onderdrukte seksualiteit schemeren door in de fijnzinnige sculpturen van de onzekere Minne.
Nick Ervinck (°1981) gebruikt hedendaagse technieken bij het maken van zijn opvallende sculpturen. Hij heeft een voorkeur voor scherpe, kunstmatige kleuren. Zijn beelden geeft hij titels met zelfbedachte woorden zoals 'SNIBURTAD' of 'GARFINOOSWODA'. Ze lijken een gevoelswaarde uit te drukken die past bij de geprinte sculpturen. Ervinck is een beeldhouwer, maar houwt geen steen en modelleert geen klei. Hij vormt objecten in de virtuele wereld. Het zijn wiskundige abstracties, gemaakt met de muis op het computerscherm. De objecten hebben een gladde huid en lijken organisch gegroeid. Ze roepen associaties op met koraal, biologisch net zo abstract als Ervincks sculpturen. Is koraal mineraal, plantaardig of dierlijk? Volgens experts geen van drieën of alle drie tegelijk. Die gelijkenis in dubbelzinnigheid maakt ook Ervincks werk zo open voor interpretaties.
Reacties
Een reactie posten