Bericht 3 (rood): bezoek WIELS: tot vrijdag 22/11 laten weten of je er bij wil/zal zijn

Bericht 3 (rood): bezoek WIELS: tot vrijdag 22/11 laten weten of je er bij wil/zal zijn

Op donderdag 5 december zal Leander Schöneweger, student in ons atelier, zijn werk in de tentoonstelling Open Skies toelichten. Deze tentoonstelling loopt nu in het Wiels, centrum voor hedendaagse kunst (Vorst).
Meer info over de tentoonstelling vind je onderaan in deze mail.

Ik stel voor dat we verzamelen in de inkomhal van Wiels om 12u.

Gelieve tot vrijdag 22/11 te laten weten of je er bij wil/zal zijn.
(Als er voldoende aanmeldingen zijn, vraag ik een gids)

Aansluitend zullen we ook de tentoonstelling van Gabriël Kuri bezoeken (info eveneens onderaan)

Dus afspraak donderdag 5 december, 12u, Wiels (Van Volxemlaan 354, 1190 Brussel)

Tram : 82 – 97, halte Wiels
Bus : 49 – 50, halte Wiels
Trein : Zuidstation (20 minuten te voet van WIELS)
Auto : Afrit 17 "Anderlecht Industrie", volg vervolgens "Centrum – Albert"
Villo! fietsstation tegenover WIELS (station nr. 223)
WIELS bevindt zich in een DriveNow zone


-----------------

OPEN SKIES is een tentoonstelling die de steeds luidere roep om transparantie in de samenleving in vraag stelt. Zeven kunstenaars verkennen in deze tentoonstelling onze openbare en privéruimtes van vermeende vrijheid.
Transparantie komt met vergaande eisen: geef je bloot, maak je identiteit bekend en pas je aan; ruil intimiteit en authenticiteit voor controle, winst of veiligheid. Transparant worden de dingen als ze hun ambivalentie verliezen, wat op sommige gebieden kan gezien worden als een goede zaak. In de kern van het menselijk leven kan echter niemand transparant zijn; zelfs niet voor zichzelf. In zijn manifest De transparante samenleving houdt de filosoof Byung-Chul Han daarom een pleidooi voor mysterie, schijn en nuance als vormen van verzet.
Open Skies gaat nader in op de manieren waarop deze kunstenaars omgaan met een cultuur van verkooppraatjes, intentieverklaringen en het vergaren van likes op sociale media. In plaats daarvan kiezen ze voor een ambigu spel met maskers en codes, projecties en fantasieën, op het snijvlak van taal, populaire cultuur en technologie.
De titel van de tentoonstelling doet denken aan de typische afbeeldingen die als digitale schermbeveiligers of in advertenties worden gebruikt om de ogenschijnlijk immateriële ‘clouds’ van onze computernetwerken op te roepen (die ons al dan niet in positieve zin verbinden). Open Skies is daarnaast ook de naam van een verdrag tussen de NAVO-lidstaten om wederzijds het luchtruim open te stellen om bewakingsbeelden te mogen maken. Zo blijkt dat de heldere lucht boven onze hoofden veel geheimen herbergt en strenger geregeld is dan het blote oog kan waarnemen.
Met: Luiza Crosman, Helen Dowling, Toon Fibbe, Naïmé Perrette, Leander Schönweger, Emmanuel Van der Auwera & Jelena Vanoverbeek
 
GABRIËL KURI creëert sculpturen die gestalte geven aan vragen rond waarde, en die doorgaans ongrijpbare stromen van informatie vastleggen in geestige en boeiende vormen. Zijn kunst is uitermate materieel van aard, en het materiaal is ook het principe waarrond zijn tentoonstelling bij WIELS is ingericht. De werken zijn er in vier categorieën ingedeeld: papier, plastic, metaal en bouwmaterialen. Het is een absurd simplistische benadering van complexe, conceptueel onderbouwde werken die zelden uit slechts één element zijn gemaakt.
Kuri verzamelt zijn materialen op uiteenlopende plaatsen en combineert ze volgens de traditie van de assemblage, met een knipoog naar de surrealistische montage. Hij vermengt referenties uit zijn geboorteland Mexico met zijn nieuwe thuis, België. De tentoonstelling bij WIELS – zijn eerste solo-expositie in een instelling in Brussel, waar hij nu al zestien jaar woont – benadrukt het hybride karakter van zijn speelse kunst. Er zullen meer dan zestig werken te zien zijn, waaronder nieuwe stukken die speciaal voor deze gelegenheid zijn gemaakt. Ze tonen de diversiteit van Kuri’s benadering van de vorm en de consistentie van zijn achterliggende thema’s: ideeën rond commerciële en culturele waarde, consumentisme, materiaal en het poëtische gebruik of misbruik ervan.
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Willy Van Den Dorpe

Bericht 3 (rood): Thema REMAKE, de dag van het DKO, Deeltijds Kunst Onderwijs, op zaterdag 19 februari

Uitslagen jury Beeldhouwen en ruimtelijke kunst, juni 2023