Vernissage ZINNEMA
Een herinnering van de vernissage
van 02/04/14 :
Academie Beeldende Kunsten Anderlecht in Zinnema.
Un souvenir du vernissage de 02/04/14 : Académie
Arts Visuels Anderlecht au Zinnéma.
(le traducteur Néerlandais/Français est tombé dans les pommes: au secours!)
1. Studenten van acht opties beeldende
kunsten stellen tentoon. (zie bijlage: inkijkexemplaar)
2. Vier studenten vanuit het
beeldhouwatelier: Yannis Chaviaras, Michel Heyvaert, Erik Smeyers en Antoinette
Zijnen. (zie 4 bijlage)
3. Zowel leraars als directeur zetten een
stap uit hun comfortzone: 'werken met beeld' door zich aan het schrijven
te wagen. De teksten zijn bewust anoniem. Waar staat ‘wordt vervolgd’, schreef
telkens een andere leraar een stukje.
Dit
vervolgverhaal van zienswijzen en invalshoeken werd tijdens de vernissage
gebracht door leerlingen uit de WOORD-klas van Miet Braem (Muziekacademie,
Anderlecht). (zie bijlage collega’s BK)
4. Begeleidende
tekst vernissage van de Beeldende Kunsten. (zie bijlage: zinnemaBK12febr)
Made in academie Anderlecht
We willen weten wat er gebeurt in de
wereld, we willen contact houden met vrienden via Facebook, we willen tijd en
ruimte investeren om toch wat meer diepgang te geven aan ons leven dan een
'vind ik leuk' af en toe.
vervolg:
Daarom
noemen we onze honden Pomme de Paris , symbool dat we onze appel net als Paris
de Griekse held onze oogappel willen schenken en richten op de zinnelijke
schoonheid van deze wereld. En daarom noemen we onze andere hond Asar Kairos,
naar het fabriek Artistiek dat onze Academie is en Kairos in het modern Grieks
( oh lijdend volk) betekent het tijd, maar in de Griekse filosofie staat het
voor: het schone , het ware en het goede doen, als de constellatie van
omstandigheden, mensen en waarom ook niet de sterren juist staan.
Daarom
wees, wijs de liefde de juiste weg via schoonheid, waarheid en goedheid.
Maar vergeet
vooral niet: "Kijk ik ga voorbij, je moet vergeten wie ik was en wat ik
zei en weten dat de hondjes blijven spelen op het gras." ( L. Nolens)
vervolg:
Je
bent te laat! Je bent verschrikkelijk te laat!
Geen getreuzel,vermoeide
minnaar.
Herstel je vleugels
balancerend op de rand van de snede.
Waak wakker over het
uitgelezen moment.
Scherp onderscheidend.
Doorslaggevend.
Her inner.
Grijp!
Hou vast.
Nulpunt
van kwadratische functie.
Verdicht.
Concentreer.
Bal. De hyperbolische daad.
RAAK!
Moeder Mnemosyme? (godin van de herinnering) Was het raak?
vervolg:
Wat
is belangrijker, schoonheid of doeltreffendheid?
Deze vraag moet de virtuose spits
zich hebben gesteld toen hij na enkele goede passeerbewegingen, een prachtige
solo en een mooi strak schot naast schoot. Teleurstelling was van zijn gezicht
te lezen, maar toch ook tevredenheid over de schoonheid van zijn bewegingen.
Zijn coach daarentegen was in het geheel niet gecharmeerd van de esthetische
manoeuvres die op niets waren uitgelopen. Van alle scheldwoorden die de
Nederlandse taal rijk is, koos hij een van de vernietigendste: 'Kunstenaar!'
schalde het door het stadion.
vervolg:
Nog nooit klonken
de verwijten zo hard. De verwarring is nergens zo duidelijk. Al wat denkbaar is
zal al wel door ons zijn bedacht.
Het zal wel
overgaan.
vervolg:
gehamer, getik, gepiep,
gepeins
een roep, een
vloek
gegrijns
zweet, kou, een
lach, een traan
stof waait op
stilte gedaan
geur van metaal
en natte klei
handen met kloven
tja, dat hoort
erbij
kijk is hier – en
--- kijk is daar,
wat zie je…
ik zie niets,
raar
daarna
het snokt, het
wringt, het knarst
tot het bijna
barst
twijfel, een
slag, een klop
oei, ‘t valt om
STOP !
dan
gesjouw, geveeg
ruimte leeg
spatten verf,
gezwoeg
nooit genoeg
maar
belooft: in stil
en blij
rijst het werk
en zet zich vrij
naar een
ieder zoals ‘t ie
is
losgemaakt van
elke angst, geluk of verdriet
zingt het beeld
zijn
onafhankelijk geworden lied
vervolg:
'I feel that my head goes down'
Het gaat over de geur van
-vers afgereden - gras
Die tot diep in je hersenpan is doorgedrongen,
Die er als het ware nooit meer zal uitgaan,
Die zich ondertussen verbonden heeft met je dieperliggende regionen…
Of: hoe het vallen (tijdens het spel(-en)) met je neus in het gras,
een voedingsbodem wordt voor menig mystiek ervaren (een geconcentreerd
waarnemen…).
vervolg:
Er was eens een
bol klei die heel graag een kopje wou worden. Appelsap of water of thee te
mogen ontvangen leek hem het mooiste wat er kon zijn. Hij bekeek zichzelf. Hij
vond zich wel erg mooi, vooral zijn gladde buik, maar op een kopje leek hij in
de verste verte niet.
Als hij een kopje
wou worden, moest hij iets doen, zoveel was zeker. Hij ging heel stilletjes
zitten en probeerde gewaar te worden hoe hij in elkaar zat, hoe alles rondom
hem in elkaar zat en hoe hij daarbij hoorde. Dat duurde heel lang, want hij was
al heel lang een bol klei, en hij had daar nooit veel bij stilgestaan. Toen
trok hij zich bij het inademen zoveel mogelijk in en probeerde dat zo lang
mogelijk vol te houden. Was het niet alsof de klei boven in het midden een
beetje naar beneden kwam? Hij probeerde het opnieuw en warempel, het was zo. Hij
was nu vol moed en werkte dag na dag. Weken later was er een grote opening in
het midden.
Hij was heel erg
blij, want nu kon hij al water of thee of appelsap ontvangen. “Maar” bedacht
hij “als ik iets ontvang moet ik er ook zorg kunnen voor dragen”. Hij bezag
zijn onderkant die nog altijd bol was. Als men nu langs de wand water in hem
zou gieten zou hij meteen omvallen en loopt het water gelijk weer weg.
Ook nu weer ging
hij stilletjes zitten.
Toen sprong hij
omhoog en liet zich op zijn … onderkant vallen. Ai, wat deed dat pijn. Hoe
hoger hij sprong hoe meer pijn het deed, maar ook hoe vlakker het vanonder
werd. Daarom ging hij telkens zo goed hoog en verbeet dapper de pijn.
Toen hij voelde
dat de wind hem niet meer kon doen bewegen rustte hij een paar dagen en zat
stilletjes te genieten. Daarna keek hij van beneden langs zijn buik naar
omhoog. Er waren toch nog wat problemen. De wand was niet erg hoog en doordat
hij zijn buik nogal ongelijk had ingetrokken was de wand op sommige plaatsen
erg dun. Ook van het vallen waren er wat barsten in gekomen. Als daar hete thee
(oeioeioei) tegenkwam of koude ijsblokjes van bij het appelsap (brr) dan zou er
rap een gat in komen en liep er weer heel wat weg.
Hij zette zich
dus weer aan het werk maar nu in de omgekeerde zin. Met het uitademen duwde hij
de klei naar omhoog en stuurde hem waar het nodig was. Het duurde maanden want
het was zeer fijn werk. Toen was hij een kopje en het was zo blij dat het begon
te dansen en rond zichzelf te draaien. De wrijving van de wind schuurde de
buitenkant mooi glad.
Toen het
uitgedanst was liet het zich stevig hard worden in de zon.
Daar heb ik het
toen gevonden. Weet je wat ik er nu bijzonder aan vind? Dat ik het, zelfs als
er niets in is, nooit meer als een leeg kopje kan zien. Want waar het zogezegd
leeg is, is zijn ideaal en zijn altijd aanwezige bereidheid om zich vol te
laten lopen en er zorg voor te dragen.
vervolg:
Uiteraard heb ik
de verschillende wordingstadia van deze tekst-aantekeningen neergekrabbeld in
notitieboekjes of op losse blaadjes, overgeschreven citaten, ideeën, enz- en
overdadig gebruik gemaakt van indelingen: a'tjes, kleine beetjes, Romeinse I,
ten derde, tweede deel. Toen het er vervolgens om ging al die elementen samen
te voegen(en ze moesten nu eenmaal worden samengevoegd zodat dit 'artikel'
eindelijk niet langer alleen een vaag project zou zijn dat keer op keer werd
uitgesteld naar een minder jachtige toekomst, bleek al snel dat het me nooit
zou lukken er een lopend verhaal van te maken. Het is in zekere zin alsof de
beelden en ideeën die bij mij waren opgekomen -hoe kleurrijk en veelbelovend ze
me aanvankelijk ook leken -, elk afzonderlijk of zelfs twee aan twee tegenover
mekaar -zich van meet af aan in de imaginaire ruimte van mijn nog niet
volgeschreven blaadjes hadden opgesteld als pionnen (of kruisjes) die door een
middelmatige boter-kaas-en eierenspeler lukraak op zijn ruitjespatroon waren
gezet zonder dat hij ooit drie op een rij had weten te krijgen.
vervolg:
Wat hou ik van
haar, met haar vloeiende beweging in haar houding, haar elegante handen als bij
een Van Eyck, haar mysterieuze blik van "La Gioconda'', de wereld aan haar
voeten, de Mont Saint-Victoire achter haar schouders, het bladgoud verwerkt in
het bijzettafeltje met een fles Barollo erop, het glas in de ene hand, net tot
aan de onderlip gebracht, zacht vloeit het alizarine rode over in het diep roze
van haar lippen.
Er wordt
afgehamerd op 9,1 miljoen € of 12 miljoen dollar. Daar gaat zij voorgoed de
kluis in bij haar nieuwe eigenaar.
"Liefde"
zei de schilder, "Liefde, is als kleur, je kunt er alle richtingen mee
uit."
vervolg:
Beeldend
kunstenaars geven beeld. In de grafische vormgeving bestaat er een type-tekst
die gebruikt wordt om een beeld te geven van hoe een lettertype er uit ziet.:
Tekst als
beeld:
---------
font-naam:
Georgia
corpsgrootte:
12 punt
interlinie:
14,2 punt
font-stijl:
regular
font-kleur: zwart
uitlijning: links
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing
elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut
enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip
ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate
velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat
cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est
laborum.
vervolg:
Ronddwalend door variabele werelden
van gloeiende vlekken met hels metaal geschreeuw
verder naar de kilste plekken onder dekens van stof
kan me moeilijk concentreren, raak steeds de weg weer
kwijt
gelukkig heb ik jou om me de weg te wijzen
ik weet dat jij telkens op me wacht
met jouw perfecte glimlach,
jouw wit tennis pak
godin van de chemie, queen
van de reproductie
vervolg:
"Sometime
ideas, like men, jump up and say hello.
They introduce themselves, these ideas, with words. Are they words? These ideas
speak so strangely.”
"All
that we see in this world is based on someone's ideas. Some ideas are destructive,
some are constructive. Some ideas can arrive in the form of a dream. I can say
it again: some ideas arrive in the form of a dream."
Welkom !
Deel 1 van de dubbelexpo van de academie beeldende kunsten anderlecht: Made in academie anderlecht - remake/remix van 2/04/14 tot 29/04/14 in Zinnema - wordt gebracht door
acht opties Beeldende kunsten :
Yann Sarmad
Jabard, Vrije Grafiek
Titel werk: ‘Witness’ (drieluik)
Techniek: grafiek: intaglio print
Materiaal: etspapier, etsinkt
Omschrijving:
Witness
Getekend
door verleden en heden wordt de mensheid geconfronteerd met een groeiend gebrek
aan vrijheid. Vrijheid van meningsuiting, bewegingsvrijheid en geheugen.
Getekende
lijnen kunnen, net zoals het neerschrijven van woorden, ook lichaam en de geest
inwikkelen en vangen.
Etienne Van Cappellen, Tekenkunst
Titel werk: ‘FRAGILE’
Techniek: Gemengde techniek, papier op hout
Materiaal: o.a. kleurpotlood, olieverf, houtskool
Omschrijving:
Mijn
parcours.
Ik verkies een relatief
klein formaat: is intiemer.
In reeksen werken en
zoeken naar andere nuances vind ik zeer boeiend.
Ik wens geen mooi
flatterend beeldje maar wel het oproepen van een imaginaire wereld door middel
van plastische middelen .
Beginnend met een
lineair getekend naaktmodel - meestal te flatterend - ga ik verder
met het wegschilderen, vervagen en laten verdwijnen van de meeste
herkenbare en storende elementen.
Het zoeken van de juiste
kleur, lijn, korrel, vorm, bladschikking, materie, textuur, enz. benader
ik bijna abstract.
Daarna bundel ik
het terug samen door een ruwe contour in houtskool, om de kwetsbaarheid
te benadrukken en te beschermen, en zo, in mijn werkelijkheid op te bouwen tot een fragiel beeld.
Martine De Bondt, Schilderkunst
Titel werk: ‘Ogenblik’
Techniek: schilderen, olieverf
Materiaal: Olieverf op karton
Omschrijving:
Wat
ik gedaan heb is mijn ogen, mijn blik gebruikt op een moment, opgeslagen
en
op een ander moment vanuit mijn hoofd een eigen beeld neergezet.
Peter
Tuyaerts, Schilderkunst
Titel
werk: ‘VAL D’ ORCIA’
Techniek:
olieverf op geprepareerd doek
Omschrijving:
Het schilderij in olieverf stelt een landschap in
Toscane voor, in de lente.
Dit staat op zijn beurt symbool voor een
persoonlijke herbronning in mijn schildersbestaan.
Groepswerk, Keramiek
Titel werk: ‘zonder titel’
Techniek: assemblage/montage
Materiaal: gietklei met glazuur, gietklei met
engobe
Omschrijving:
Tekst
bij het hele groepswerk van “Koninklijk Wolvenbos”:
wat blijft als de oude wereld vergaat?
een scherf. allicht. zelfs meerdere. van een pot of
van een beeld in gebakken klei.
en daarmee kan heel die vergankelijke wereld
opnieuw gereconstrueerd worden.
is dat niet prachtig?
nog prachtiger zullen de composities zijn,
samengesteld uit talloze scherven,
tot weer andere geraffineerde zelfbedachte
vindingrijke stukken
waardoorheen het elan van die nieuwe wereld dan
bruist.
wie zomaar pot zegt tegen een pot
weet niet dat het aldoor autonoom veranderlijke
wervelende, swingende, spitante leven zelf
daarin vertolkt zit.
Siska Vermeylen, Vrije Grafiek
Titel werk: ‘untitled’
Techniek: zeefdruk
Materiaal: textiel en zeefdrukinkt
Omschrijving:
Het
uitgangspunt was: portretten maken van mensen in ontspanning, een blik
vastleggen die rust uitstraalt. Doordat de persoon, het model, in een bad ligt,
wordt ze gewichtloos en lijkt ze te zweven. In bad voelen mensen zich geborgen
en veilig. Het bad is een cocon.
Erik Smeyers, Beeldhouwkunst
Titel werk: ‘MadaM / Schaduw van MadaM’
Techniek: opbouwtechniek en kappen
Materiaal: leisteen en Franse steen
Omschrijving:
Make
Het beeld in Franse kalksteen ontstond naar een ontwerp in terracotta.
Onder zijdelingse belichting werd hiervan een ‘schaduwbeeld’ bekomen.
Remake
De contour van deze schaduw diende om met behulp van verschillende dunne
leisteenplaten een beeld op te bouwen dat bij zijdelingse belichting de schaduw van het beeld in Franse steen oplevert.
Michel Heyvaert, Beeldhouwkunst
Titel werk: “ontstaan in de ruimte” “arise in
the space”
Techniek: opbouwtechniek + projectie van de
wordingsstadia.
Materiaal: was met kleurstof en glazen stolp +
beamer
Omschrijving:
Rode
lijn in mijn werken:” het onvermijdelijke”.
Het
werk “zelfportret”, het visualiseren naar de dood toe.
Serge Verpaelst, Toegepaste Grafiek
Titel werk: ‘The rebirth of Anarchy and the
big sleep.’
Techniek: schilderen
Materiaal: acrylverf op doek
Omschrijving:
“The
rebirth of Anarchy and the big sleep” is een werk ontstaan uit een werkproces
dat begon met een collage van verschillende krantenfoto’s samengevoegd tot een
nieuw geheel, dat daarna ingescand geweest is en bewerkt met photoshop. Deze
bewerking in photoshop heeft bijgedragen tot de naam van het werk. De kleuren
van de oorspronkelijke collage zijn door de photoshopmangel gehaald, overgesatureerd,
en daarna gekopieerd en als achtergrond gebruikt in hetzelfde werk, weliswaar
afgezwakt en overbelicht. Dat heeft op zijn beurt dan weer tot een soort van
vrolijke, anarchistisch-chaotische kleurboel geleidt, vandaar de “hergeboorte
van de anarchie” in de titel. The big sleep is erin geslopen als referentie
naar een film met Humphrey Bogart (een knipoog naar de woordspeling “Zinnema”).
Er wordt gesuggereerd dat er wel eens méér aan de hand zou kunnen zijn, de
spanningsboog tussen de twee rare wezens op het doek wordt meer onderlijnd en
het vreemde aspect van beide “gedrochten” (een man met een varkenskop en een
beret wordt geflankeerd door een uiterlijk rustig heerschap die echter wel
“hol” vanbinnen blijkt te zijn aangezien een vreemd klein mannetje uit zijn nek
te voorschijn komt, daar waar men het hoofd verwacht van dit personage – een
verwijzing naar het lege bestaan van veel mensen die hun dagen vullen met
zinloos tv-kijken en andere “brood en spelen”) krijgt een eigen verhaal.
Zoals
al duidelijk naar voor gebracht in de tekst, is het uiteindelijke werk gemixt,
herwerkt, afgebroken en weer opgebouwd in telkens verschillende media, van
analoog tot digitaal, om uiteindelijk weer tot een analoog schilderij herleid
te worden. Een duidelijker verwijzing naar het thema van de tentoonstelling is
moeilijk te vinden.
Leslie Weyns, Toegepaste Grafiek
Titel werk: ‘Heartcore Delfts blauw’
Techniek: vectoriële tekening
Materiaal: print op plaat
Omschrijving:
Delfsblauw
in een hedendaags jasje.
Petrus Janssens, Toegepaste Grafiek
Titel werk: ‘snapshot’
Techniek: illustratie vanuit een digitale foto
Materiaal: print op digitaal papier
Omschrijving:
Tijdens
een tentoonstelling gemaakte momentopname van een bezoekster.
Antoinette Zijnen, Beeldhouwkunst
Titel werk: ‘Reflectie’
Techniek: Sculpturen: Opbouwen – mouleren –
afgieten. Fotosliding van portretten (in kunsthars) in de natuur.
Materiaal: Portretten: brons, Sokkels: metaal
Omschrijving:
Zonder
haren, zonder streken,
reflecteert de
natuur de transparante wezenlijkheid.
Koen Cobbaert, Fotokunst
Titel werk: ‘meisjes’ (merk op dat de titel zonder
hoofdletter wordt geschreven)
Techniek: fotografie
Materiaal: barietprint
Omschrijving:
Een
serie portretten zonder franjes. In het kader van Les Rencontres d' Arles fotografeerde Koen Cobbaert meisjes
net voor of aan het begin van hun puberteit. Hij wachtte aan de voet van het
amfitheater op voorbij wandelende toeristen in het gezelschap van hun
tienerdochter. En het zal u niet verbazen, maar 'Mag ik uw dochter
fotograferen?', is voor een man in deze tijden geen succesvolle openingszin. Of
wat had u gedacht?
Yannis Chaviaras, Beeldhouwkunst
Titel werk: ‘Pyramid’
Techniek: plooitechniek - constructie - assemblage
Materiaal:
witte plastieken platen, FLUO lampen, lichteffectengenerator
Omschrijving:
‘Pyramid’ is een model (prototype) van de reeks ‘Polyhedron’. De vorm is
een eigen ontwerp gemaakt uit industrieel plastiek met plooitechniek. In de
lichtsculptuur zelf zijn er acht extrafijne fluo lampen die aan en uit gaan
volgens een patroon en de binnenkant verlichten. Dit lichteffect zou de
toeschouwer moeten lokken om in het object te kijken wat zorgt voor een
optische illusie en een caleidoscopisch schouwspel, een ’remix - remake’ van de
werkelijkheid.
Jan Locus, Interactieve Mediakunst (audio- en
videokunst)
Titel werk: ‘Garbage
City’
Techniek: video, audio
Omschrijving:
Garbage City
De zaballien zijn koptische christenen die al meer
dan 70 jaar instaan voor het ophalen, sorteren en recycleren van huishoudelijke
afval van Cairo. De grootste vestiging van de zaballien is Moqattam, meer
bekend als 'garbage city'.
Hun familiale micro-ondernemingen hebben een van de
meest efficiënte recycleersystemen ter wereld gecreeërd. Ze recycleren tot 80%
van het afval die ze ophalen terwijl westerse firma's maar tot 20 à 25 % kunnen
recycleren.
De werk en leefomstandigheden zijn echter slecht,
vooral omdat de zaballien leven en werken tussen het afval, zonder de minste
aandacht voor veiligheid en gezondheid.
Garbage City, 2013, HD, color, sound, 1
Op 2 april opent in Zinnema ‘Made in academie Anderlecht’, een tentoonstelling waarin een aantal studenten
hun visie op remake/remix geven. Deze expo is de eerste van een
dubbeltentoonstelling van de Academie voor Beeldende Kunsten, Anderlecht. GO! Eerst
krijgen acht opties Beeldende Kunsten een platform, in mei volgen zeven opties
Kunstambachten. Alle deelnemende studenten behoren tot verscheidene generaties
en culturen én vertolken het thema op een eigenwijze manier.
De veelzijdigheid van de Academie voor
Beeldende Kunsten van Anderlecht is ‘fenomenaal'. In verschillende disciplines
worden nu eens de weidsheid, dan weer de limieten van het blikveld opgezocht en
aangegeven. Studenten verkennen in hun werk de raakvlakken tussen verleden en
heden. Zij delven in eigen individuele micro-histories en verwerpen de
mogelijkheid om de geschiedenis op een enkelvoudige, autoritaire manier voor te
stellen. Veelal zijn de beelden het resultaat van een uitgebreid onderzoek,
verder dan nalatenschap, meer dan persoonlijk memorandum.
De ervaring in de kunstpraktijk van de
academie leert dat de wisselwerking tussen omgeving en individu een belangrijk
facet is bij het tot stand komen van beelden.
De academie voor Beeldende Kunsten van
Anderlecht doorbreekt als coöperatief model elk dominant denkkader en maakt
ieders zoektocht avontuurlijk en innovatief. Ze verenigt kunstenaars met een
hybride beeldpraktijk en een flinke scheut creatief denken. Ze herbergt
kunstenaars die de stutten onder vastgeroeste visies wegschoppen en het
klassieke ombuigen naar het huidige. De aanstekelijke creativiteit zet elkeen
aan om uit zijn reservoir van mogelijkheden te putten en andere toekomsten te
leveren.
De genese van beelden behelst een
voortdurende dialectiek en metafysica van individu en omgeving, van handen en
kijken, voelen en meten, verleden en heden. De pendelbeweging van visuele
reflectie en rationele toetsing, van intuïtie en verstand, van onbewust en
inzicht, van bewaakt moment en durven loslaten, die beweging, precies in en
door die beweging – in een continuüm van complementariteit – kiest eenieder
waar het beeld raakt.
Sta stil en adem kunst.
Tentoonstellen biedt studenten de noodzakelijke
mogelijkheid om afstand te nemen. Tentoonstellen vormt een sleutel om een
aantal inhoudelijke aspecten te vatten. Pas wanneer je als bezoeker
aangetrokken wordt tot de beelden, dringt door: álles zit verstrikt en verlost
in de beelden. Jij, ik, de perfecte ‘remake’, het ‘verklote’ origineel…
De beelden plaatsen de synergie in een
ruimere artistieke context. Zodoende zelfs dat zij een interessant gereedschap
zijn bij het denken over artistieke conceptie.
Made in academie Anderlecht maakt duidelijk dat het beeld, ook vandaag - in
een wereld van hoge technologie en digitalisering - nog steeds een ideaal
communicatiemiddel is. Het beeld zorgt voor het uitwisselen van betekenissen.
Het beeld maakt ‘iets’ gemeenschappelijk: datgene wat wordt gecommuniceerd.
De teksten van de leraars van de
Beeldende Kunsten doen dromen: Dit vervolgverhaal van zienswijzen en
invalshoeken wordt tijdens de vernissage gebracht door studenten uit de
WOORD-klas van Miet Braem (Muziekacademie, Anderlecht).
Reacties
Een reactie posten