Bericht 7 (zwart): M HKA toont | James Lee Byars | IN SITU: Haseeb Ahmed | middlegate.ensembles.org | ERCOLA 1968–2018 | LODGERS #16 Heterotropics | INBOX: Alexander Schleber

M HKA toont | James Lee Byars | IN SITU: Haseeb Ahmed | middlegate.ensembles.org | ERCOLA 1968–2018 | LODGERS #16 Heterotropics | INBOX: Alexander Schleber

M HKA tentoonstellingen | september 2018
Geen afbeeldingen? Webversie
© 100,000 Minutes or the Big Sample of Byars or 1/2 an Autobiography or the First Paper of Philosophy, performance in Wide White Space Gallery, Antwerpen 2-7 mei 1969. Foto: © Marc Poirier dit Caulier.

COMING SOON

James Lee Byars – The Perfect Kiss
05.10.2018 - 20.01.2019
 

 

Met meer dan honderd werken is The Perfect Kiss de eerste retrospectieve tentoonstelling van James Lee Byars in België. Ze verzamelt werken in verschillende genres en media – schilderen, beeldhouwen, installatie, video, performance en tekst – met de nadruk op Byars’ aankomst in Europa op uitnodiging van Anny De Decker en Bernd Lohaus voor een tentoonstelling in de Wide White Space Gallery in 1969 en de daaruit resonerende acties in België die plaatsvonden tussen 1969 en 1994. Het kloppend hart van de tentoonstelling is een selectie nooit eerder tentoongestelde brieven van de kunstenaar aan zijn Belgische contacten.
 
© M HKA

IN SITU

Haseeb Ahmed – The Wind Egg

15.09.2018 - 06.01.2019

De tentoonstelling van Haseeb Ahmed wordt gesteund door het von Karman Instituut voor stromingsdynamica (VKI), de Swiss National Science Foundation van de Zurich University of the Arts, de Sint Lucas School of Arts Antwerpen en de Universiteit van Antwerpen.

De kunstpraktijk van Haseeb Ahmed integreert methodologieën van de harde wetenschappen in zijn zoektocht naar een techno-poëtica. De tentoonstelling in het M HKA presenteert zijn lopende Wind Egg-experiment. Het concept van Wind Eggs (windeieren) veronderstelt dat dieren en mensen door de wind kunnen worden bevrucht - een geloof dat eeuwenlang in oude Egyptische, Arabische, Indiase, Europese en Chinese culturen heeft bestaan. Ahmed heeft getracht dit idee te realiseren met de modernste windtunneltechnologie in het von Karman Institute for Fluid Dynamics in België.
In het proces van het personifiëren van de wind mengt hij kunst en luchtvaart, mythe en technologie, en weerspiegelt daarbij het vermogen van de mens om empathische gevoeligheden op niet-menselijke dingen te projecteren. 
 
© Frank Theys, 'Night Fever', 2011, Collection M HKA, image: MHKA

EXTRA MUROS

Middle Gate II – Het verhaal van Dimpna

15.09 – 04.11.2018 
ZA–ZO 11:00–18:00 
Groepen op afspraak

De tentoonstelling is een samenwerking tussen het M HKA en cultuurcentrum de Werft in Geel
 

Ontdek Middle Gate II – Het verhaal van Dimpna, een tentoonstelling opgebouwd rond de vier symbolen van de heilige Dimpna – de kroon, het boek, de duivel en het zwaard – die elk een thema representeren gelinkt aan de legende van Dimpna, de patrones van de bezetenen en geesteszieken, en de beschermheilige tegen epilepsie en krankzinnigheid. 
Op middlegate.ensembles.org vind je alle informatie over de vier symbolen, thema's en alle kunstwerken uit de tentoonstelling. Je kan er ook gratis de epublicatie downloaden waardoor Het verhaal van Dimpna geen geheimen meer voor je hoeft te hebben.  
 
© M HKA
COLLECTIE

ERCOLA 1968–2018

15.09.2018 - 06.01.2019 
Er wordt een lijvig boek geproduceerd door ERCOLA, uitgegeven door Lannoo, met reproducties van werk van alle leden. Elke editie bevat zes originele nummers van het striptijdschrift SPRUIT uit 1971. 
ERCOLA (Experimental Research Center Of Liberal Arts) begon in november 1968 als een vriendeninitiatief van tekenaars Jean-Claude Block en Jean-Claude Buytaert, fotograaf Piet Verbist en auteur Dominique Donnet. In de prille jaren zeventig groeide ERCOLA in Antwerpen uit tot een knooppunt in het wijdvertakt netwerk van informele multidisciplinaire kunstenaarsinitiatieven. In 1971 werd ERCOLA een vzw en de ambities en intenties van de vereniging blijken duidelijk uit de statuten: “De studie, het beijveren en het centraliseren van de eigentijdse creatieve kunst door in het bijzonder een productief en informatief centrum te zijn door klank-, kleur-, licht-, tijd- en ruimtedistributie.
 
© Image: Mehraneh Atashi, 2018

LODGERS #16

Heterotropics #4
On Acausal Connecting Principles


15.09 - 16.12.2018


De laatste LODGERS in de reeks is Heterotropics, een Amsterdams curatorieel onderzoeksplatform onder leiding van curator Sara Giannini. 

 
 
Heterotropics nodigt je uit voor de reeks openingen van On Acausal Connecting Principles, een tentoonstelling- en performanceprogramma dat zich in vijf acts zal ontplooien op de zesde verdieping van ons museum tussen 27 september en 16 december 2018. 

ACT I
⇨ SEPTEMBER 27 
TAKE AWAY DIARY (SOMETHING MORE THAN MERE CHANCE)
Een installatie van projectcurator Sara Giannini, in samenwerking met designer RAOUL AUDOUIN

ACT II
⇨ OCTOBER 3 – 5 > Ongoing Reading Developments
⇨ OCTOBER 4 > 9.30pm > Delivery
LET'S FREQUENCY
Tekst door ADAM BOBBETTE
Gebracht door Ivan Cheng
Met steun van Het Mondriaan Fonds 

 
Detail: © Alexander Schleber, 'Color Space' 
INBOX

Alexander Schleber – Color Space
05.10 - 04.11.18

Het M HKA reserveert de vijfde verdieping voor verrassende interventies en intieme pop-uppresentaties. INBOX is een plaats die inspireert en verrast, en ons een blik gunt in het universum van bevlogen denkers en doeners.
In een periode van ongeveer tien jaar ontwikkelde Alexander Schleber (1939) een geconcentreerd en opvallend oeuvre. Verschillende reeksen van werken volgen elkaar in rap tempo op waarbij de overlap tussen series en het teruggrijpen op eerdere werken en interesses in het oog springt. Als Duitser in Amerika en later in België nam Schleber uiteenlopende kunststromingen in zich op. In zijn werk toont hij aan goed op de hoogte te zijn van wat er in verschillende kunstwerelden gebeurde, maar Schleber bleek ook in staat te zijn een heel eigen beeldtaal te ontwikkelen. Waar de breuk tussen het abstract expressionisme en de minimal art in Amerika radicaal was, vond er in Europa rond die tijd een veel geleidelijker overgang plaats tussen verschillende stromingen. Schlebers werk past binnen deze Europese overgangspositie, maar werd tegelijkertijd duidelijk gevoed door Amerikaanse invloeden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Willy Van Den Dorpe

Bericht 3 (rood): Thema REMAKE, de dag van het DKO, Deeltijds Kunst Onderwijs, op zaterdag 19 februari

Uitslagen jury Beeldhouwen en ruimtelijke kunst, juni 2023