Bericht 3 (groen): Nieuws van oud-student Beeldhouwkunst Aster Caemaert

Nieuws van oud-student Beeldhouwkunst Aster Caemaert

!!HAPPY NEW YEAR!!
 
2018 is ingezet! Hopelijk ben ik nog niet te laat om jullie veel geluk, veel goede gezondheid, veel goesting en veel plezier te wensen! Hier in de ateliers draait alles op volle toeren en wordt er van alles gepland en op poten gezet. Neem gerust een kijkje want ook de heerlijke zomer-draai-weken liggen nu vast!
Zelf heb ik een moeilijke maar anderzijds (voor mij) logische beslissing genomen...
Omdat mijn pottenbakkerij veel tijd vraagt en keramiek mijn hart ondertussen zwaar veroverd heeft heb ik beslist de 'kunst- en ravotkampjes' voor kids te stoppen... Met oneindig veel heerlijke herinneringen, prachtige beelden op mijn netvlies gebrand, kinderen die voor altijd in mijn hart gesloten zijn, neem ik dus afscheid van een episode. Dank voor de vele jaren van vertrouwen!!! Geef die prachtkinderen van jullie een kus, ik zal ze zeker missen!!! Ondertussen leerde ik in de buurt enkelealternatieven kennen, neem zeker een kijkje verder in deze nieuwsbrief!
OPGELET:  voor de kinderen van 8 jaar en ouder zijn er wel nog depottenbakkerskampjes!!!! 

 
JO DE VISSCHER
 
Door de vele helpende handen hier in het atelier vind ik meer en meer tijd om zelf te draaien. Puur genieten is dat, compleet doordraaien is dat, alles geven is dat...
Heel blij, dankbaar en opgewonden ben ik nu omdat ik mag draaien voor Jo De Visscher!
Binnenkort staan mijn potjes te pronken tussen een klerencollectie om U tegen te zeggen.
OPENDEURDAG
OP 4 MAART 2018 zetten we onze deuren wagenwijd open. Dat doen we samen met 'De Sjampetter' en 'Op den Berg'!! We verwelkomen jullie in deRoosbroekstraat 10 in Scheldewindeke tussen 10 en 17u!
De Sjampetter staat hier met de lekkerste taarten van de wereld en Op den Berg zorgt voor gezelligheid en sfeer. Beiden meer dan de moeite om zelf eens in huis te halen!
Voor een vrije bijdrage kan je in het draaiatelier eens komen proberen potjes draaien (volwassenen en kinderen welkom!!). We draaien voor een prachtig project in Rwanda. Meer nieuws hierover heel binnenkort!
Iedereen welkom!!!
4-DAAGSE in de PAASVAKANTIE
Frauke alias Ginger Ceramics geeft hier in de paasvakantie een meerdaagse pottendraaien. Deze workshop is zowel geschikt voor mensen die nog nooit draaiden als voor gevorderden!! Met laaiend enthousiasme zal Frauke jullie haar indrukwekkende skills overbrengen. Kom genieten in een rustig, groen en deugddoend atelier. Handen in de klei, hoofd in de wolken en draaien maar!!

Prijs: 256 euro, klei is inbegrepen in de prijs, bakkosten worden afzonderlijk afgerekend.
Wens je meer info of wens je in te schrijven stuur dan een mail naar mailto:astercaemaert@hotmail.com?subject=4-daagse%20
Opgelet: beperkt aantal plaatsen!
INITIATIELESSEN LENTE 2018
In maart starten we op dinsdagavond een initiatie-reeksje. In deze reeks van 5 lessen doorloop je alle stadia van het pottendraaien. Ideaal om eens te proeven van deze activiteit, iets intensiever dan de éénmalige initiatielessen, ook het afwerken en glazuren wordt door jullie zelf gedaan!
Prijs: voor de 5 lessen betaal je 150 euro, klei inbegrepen. Bakkosten zijn niet inbegrepen en worden afgerekend per persoon en per kilo afgewerkt gerief.
Data: 6, 13, 20, 27 maart en dan een glazuurles op 17 april 2018, telkens van 19u30 tot 22u

Inschrijven via mail mailto:astercaemaert@hotmail.com?subject=initiatieles
GLAZUURLABO
Wat kan je verwachten? Eerst een beetje theorie zodat je echt leert waaruit een glazuur wordt samengesteld. Die bestanddelen gaan we dan verder bekijken en opsplitsen in ingrediënten. De bedoeling is dat we die ingrediënten en hun eigenschappen beter leren kennen aan de hand van zelfgemaakte staaltjes, 3-puntsvergelijkingen, experimenten!!
We gaan de theorie dus zeer snel toepassen en echt afstemmen op het dagelijks gebruik in het atelier. D.w.z. dat iedereen met een heel aantal bruikbare recepten naar huis gaat!
Ik let er ook op om ieder jaar andere recepten en andere combinaties aan te bieden zodat het ook voor terugkomers interessant blijft!
Wens je nog meer informatie of wens je in te schrijven,  mail dan naar astercaemaert@hotmail.com

Data: 20 en 27 april, 4 en 18 mei.
We werken telkens van 9u30 tot 16u.
Prijs: 240 euro
INTENSIEVE DRAAIWEKEN

INTENSIEVE WEEK POTTENDRAAIEN VOOR VOLWASSENEN (zomervakantie én september)

In een rustgevende en groene omgeving leer je potjes draaien. De workshop richt zich zowel tot beginnelingen als tot gevorderde draaiers. Door de intensieve draaisessies maak je zeker een sprong voorwaarts! Individuele begeleiding op ieders niveau en eventuele specifieke vragen (vormgeving, groot draaien, raku,...) kunnen zeker aan bod komen. We bekijken je doelstelling en gaan daar specifiek mee aan de slag. Ontdek je eigen creativiteit, kom tot rust en geniet! Er is mogelijkheid om hier je meegebrachte lunchpakket te nuttigen. Wij zorgen de hele dag voor koffie en thee!
Het glazuren van je eigen potten kan tijdens één  of meerdere sessies ‘glazuren voor cursisten’ in de loop van het volgend schooljaar. 
Praktisch: We starten om 9u15 en eindigen om 16u.
Kostprijs: 320 euro (alle materialen en bakkosten voor eerste bakte inbegrepen)
Periodes: 
INTENSIEF DRAAIEN (begeleiding door Aster):
- 13 tot 17 augustus '18 (PERIODE 1)
- 20 tot 24 augustus '18 (PERIODE 2)
- 3 tot 7 september '18 (PERIODE 3)
- 10 tot 14 september '18 (PERIODE 4)
INTENSIEF DRAAIEN EN TERRA SIGILLATA (begeleiding door Aster en Fernand):
- 24 tot 28 september '18 samen met special guest Fernand Everaert !!!! (PERIODE 5)


Inschrijven via mail: astercaemaert@hotmail.com
KIDS
KLEI- EN POTTENBAKKERSKAMP (voor kinderen/jongeren vanaf 8 jaar)

Uit ervaring weten we dat dit een topper is voor kids!
We starten met het pottendraaien vanaf dag één zodat jullie alvast die techniek onder de knie krijgen. De volgende dagen kunnen jullie verder potjes draaien en kan  je meedoen aan de andere klei-activiteiten. We nemen jullie mee in de wereld van het boetseren en beeldjes maken. We leren jullie potten opbouwen met de hand, we maken juweeltjes of andere siervoorwerpen in klei. We werken met hoog-kwalitatieve materialen en alle geslaagde werkstukken worden gebakken in de keramiekovens!
Uiteraard is er ook in dit kamp plaats en tijd voor plezier en spel in een prachtige groene omgeving.

Periode:
- 3-daagse: 3 tot en met 5 juli 2018. Begeleiding: Frauke van Ginger Ceramics
- 5-daagse: 27 augustus tot 31 augustus 2018. Begeleiding: Caroline en Jasmien

Praktisch:  We starten om 9u en eindigen om 16u.
Kostprijs: 150 voor de 3-daagse met Frauke, 250 euro voor de 5-daagse met Caroline en Jasmien (inschrijven kan enkel voor de hele week).

Opgelet: in september voorzie ik nog een terugkomdag (namiddag), zodat de kinderen die dat willen hun eigen potjes kunnen decoreren. Prijs: 30 euro
Datum nog te bepalen!


Inschrijven kan door een mail te sturen naar astercaemaert@hotmail.com
NOG NIEUWS:
ALTERNATIEVEN voor de kinderkampjes: Heel graag verwijs ik jullie door naar een paar mensen die ook met hele toffe projecten voor kinderen bezig zijn:
Sofie van 'Even iet anders' die hier ook een paar keer meehielp met de kampjes maar nu haar eigen project heeft uitgebouwd.
Kim die hier in Scheldewindeke met 'Happynings' een mooi aanbod heeft voor kids.
Els die voortaan ook als 'De feestjuf' door het leven gaat en o.a. verjaardagsfeestjes en kampjes organiseert in Scheldewindeke.
!!!LAST BUT NOT LEAST!!!

Ten slotte wil ik een ode brengen aan mijn twee zussen. Jasmien helpt hier al een tijdje in het atelier en dat smaakt voor ons beiden naar meer. Daarom wordt zij voortaan mijn vaste compagnon! Voortaan zijn we dus een team en dat zal zich vertalen in wat meer tijd voor eigen creaties, nieuwe projectjes en vooral wreed veel leute!!!
Maar ik wil ook mijn jongste zus Winne in de bloemetjes zetten, zij ondersteunt mij namelijk op een heel andere manier!! Als osteopaat houdt ze met gouden handen alles op zijn plek. Als je 't mij vraagt een must voor iedereen en al helemaal voor pottenbakkers die fysiek af en toe eens in de knoop slaan of lichte ongemakken ervaren! Dus twijfel niet en neem een kijkje op haar website www.osteopaatwinnecaemaert.com

Ik bedank haar als mijn zusje maar beveel haar aan als ostheopaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bericht 3 (rood): Thema REMAKE, de dag van het DKO, Deeltijds Kunst Onderwijs, op zaterdag 19 februari

Uitslagen jury Beeldhouwen en ruimtelijke kunst, juni 2023

Willy Van Den Dorpe